ویژگی های نظام حقوقی اسلام

ویژگی های نظام حقوقی اسلام

 ویژگی های نظام حقوقی اسلام

1- قانون گذار در شریعت اسلام، بر خلاف قانونگذاران غربی، پروردگار دانا، عادل، مهربان و حکیم است که به تمام زوایای پنهان و نها جهان به ابعاد گوناگون شخصیت انسان سیطره دارد.

2- بسیاری از ارزش ها و احکام اسلام ثبات و پایدارند و تحول در شرائط اجتماعی آنها را تغییر نمی دهد اما در تفکر غربی، اصول اخلاقی و قوانین اجتماعی تابعی از شرائط زمانه به حساب می آید لذا نظریه پردازانی مانند الوین تافلر، بر این اعتقادند که در عصر فراصنعتی که عصر حاکمیت رایانه و ابزار مخابراتی است روابط خانوادگی دگرگون خواهد شد. از این رو شاهد   اشکال جدیدی از خانواده خواهیم بود: همزیستی بدون ازدواج، ازدواج دو همجنس، خانواده های تک والد و ... (کتاب موج سوم الوین تافلر فصل 12)

3- شریعت اسلامی در مجموع یک نظام حقوقی منسجم و هماهنگ راتشکیل می دهد که با ملاحظۀ مجموعۀ شرائط و مصالح فرد و جامعه تنظیم شده است بنابر این در بررسی احکام اسلامی باید جزء بینی و یکسونگری را کنار گذاشت.

4-  محوریت اخلاق

هرچند انتظام امور جامعه تا حد زیادی وابسته به نظام حقوقی روشن است اما شأن اخلاق در روابط انسانی باعث تلطیف رابطه ها ، ایجاد نشاط و تحریک انگیزه ها برای تفاهم و حسن ارتباط است. تأکید یک جانبه بر حقوق بدون تأکید بر اخلاق، روابط خشک و بی روح و توسعۀ تنازعات را در پی دارد.

برخی توصیه های اخلاقی به مرد: توسعۀ زندگی برای زن و فرزند، چشم پوشی از خطاها و رفق و مدارا با همسر، تأمین نیازمندی های روحی و معنوی او، رحمت و شفقت به فرزندان، تقدیم هدیه به همسر و فرزندان

برخی توصیه های اخلاقی به زن

خانه داری و کمک به شوهر، آراستگی در برابر شوهر، هماهنگی و همکاری نزدیک با وی و ...

 




:: موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: ویژگی های نظام حقوقی اسلام ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : محمد احمدی
تاریخ : پنج شنبه 29 فروردين 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: